sunnuntai 24. helmikuuta 2019

JOKAISEN BRÄNDIN TAKANA ON TARINA


Luemme päivittäin mielenkiintoisia tarinoita yrittäjyydestä ja yrityksistä. Osa tarinoista lähtee hyvin pienestä: ajatuksesta, visiosta, mielikuvituksesta, haaveesta ja toiveesta. Vuosien varrella se jalostuu ja kehkeytyy pikkuhiljaa tekemiseksi ja unelman toteuttamiseksi.

Tarina on kuin palapeli, jossa yhdistyvät eri osaset – ne loksahtavat paikalleen kuin itsestään, kunhan vain se punainen lanka ensin löytyy.

Brändi syntyy tarinasta

Brändi ei synny itsestään, ei nimestä, ei vuosista tai yrittäjyydestä. Brändi syntyy tekojen kautta. Kun teot kerrotaan tarinaksi, tulee yrityksen toiminnasta inhimillistä – ihmiset tekojen takana. Yrityksen nimen ympärille syntyy historia, sisältö – jokin merkitys, jolla on arvomaailma. Tarina on yrityksen sielu – yksinkertaisesti syy, miksi yritys on olemassa.

Tarinassa on tärkeää sen inhimillisyys. Kuten ihmiseloon, niin yrityksenkin historiaan sisältyy erilaisia säröjä ja heikkoja hetkiä. Kun nämä sisällytetään tarinaan, saadaan tarinaan aitoutta ja arkipäivää. Mikään ei ole  pelkkää kullan kiiltoa, niin myös yrittäjyydessä on heikot hetkensä – joista selvitään. Brändi syntyy kohtaamisista, aidoista tilanteista.

Jos vertaat kahta samanlaista tuotetta tai palvelua: toisella on tarina, mutta toisella ei. Kumman valitset? Kumpi tulee sinua lähemmäs?

Yrityksen brändi syntyy historian luomasta tarinasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

ESIMIEHEN HENKINEN KULISSI

Monesti mietitään, miten esimiehen pokka pitää ja pinna kestää. Esimiehenä oleminen on taitolaji, joka ei sovi kaikille. Esimiehen on ...