Luemme päivittäin mielenkiintoisia tarinoita yrittäjyydestä
ja yrityksistä. Osa tarinoista lähtee hyvin pienestä: ajatuksesta, visiosta,
mielikuvituksesta, haaveesta ja toiveesta. Vuosien varrella se jalostuu ja
kehkeytyy pikkuhiljaa tekemiseksi ja unelman toteuttamiseksi.
Tarina on kuin palapeli, jossa yhdistyvät eri osaset – ne loksahtavat
paikalleen kuin itsestään, kunhan vain se punainen lanka ensin löytyy.
Brändi syntyy
tarinasta
Brändi ei synny itsestään, ei nimestä, ei vuosista tai
yrittäjyydestä. Brändi syntyy tekojen kautta. Kun teot kerrotaan tarinaksi, tulee
yrityksen toiminnasta inhimillistä – ihmiset tekojen takana. Yrityksen nimen
ympärille syntyy historia, sisältö – jokin merkitys, jolla on arvomaailma.
Tarina on yrityksen sielu – yksinkertaisesti syy, miksi yritys on olemassa.
Tarinassa on tärkeää sen inhimillisyys. Kuten ihmiseloon,
niin yrityksenkin historiaan sisältyy erilaisia säröjä ja heikkoja hetkiä. Kun
nämä sisällytetään tarinaan, saadaan tarinaan aitoutta ja arkipäivää. Mikään ei
ole pelkkää kullan kiiltoa, niin myös
yrittäjyydessä on heikot hetkensä – joista selvitään. Brändi syntyy
kohtaamisista, aidoista tilanteista.
Jos vertaat kahta samanlaista tuotetta tai palvelua:
toisella on tarina, mutta toisella ei. Kumman valitset? Kumpi tulee sinua
lähemmäs?
Yrityksen brändi syntyy historian luomasta tarinasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti